اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فارس من| معاون استاندار: مرزهای تقسیماتی هویت استان است/ نقشه‌های جعلی را پیگیری می‌کنم

انتظار می‌رود معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و مجموعه اداره‌کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری با توجه به قول مساعدی که مطرح کردند در خصوص این دو نقشه اقدامات لازم جهت اصلاح آن‌ها را انجام دهند.

فارس من| معاون استاندار: مرزهای تقسیماتی هویت استان است/ نقشه‌های جعلی را پیگیری می‌کنم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به‌دنبال ثبت سوژه " از تمامیت ارضی استان دفاع کنید"  در سامانه فارس من  خبرنگار فارس موضوع را از مسؤولان مربوطه پیگیری کرده است.

مدتی است زمزمه‌هایی در خصوص تغییر مرزهای جغرافیایی در چهارمحال و بختیاری مطرح شده است.

طرح موضوع تغییر مرزهای جغرافیایی در چهارمحال و بختیاری که بعضا با نقشه‌هایی از کشور که در آن نشان می‌دهد بخشی از استان جدا و به اصفهان ملحق شده دل‌نگرانی‌های زیادی برای شهروندان این استان ایجاد کرده است.

حساسیت مردم چهارمحال و بختیاری در خصوص تغییر مرزهای جغرافیایی استان به آن دلیل زیاد است که مردم این استان چشمشان از این ترسیده که نکند بعد از اقدام برای بردن آب از طریق تونل غیرقانونی گلاب حالا نوبت به خاک سرزمینشان رسیده باشد، وقتی خودشان سرشاخه رودهای بزرگ هستند، در حاشیه این رودهای زندگی می‌کنند، خطرات سرما، سیل، بارش‌های سیل‌آسا را تحمل می‌کنند اما وقتی زمان استفاده از آب می‌رسد دستشان از همه جا کوتاه می‌شود و آب را استان دیگر برده است.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس شهرکرد، در پی گسترش این نگرانی شهروندان چهارمحال و بختیاری اقدام به تهیه گزارشی در خصوص عدم تغییر مرزهای جغرافیایی استان کرده است که در زیر می‌خوانید.

نقشه‌های منتشر شده در فضای مجازی مربوط جعلی یا تاریخ مصرف‌گذشته است

جعفر مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: منطقه موگویی از سال 92 در تابعیت تقسیمات کشوری اصفهان بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال 1372 دهستان زاینده‌رود جنوبی که متشکل از روستاهای یان‌چشمه، حیدری، پهنا، جمالو و آزادگان است، به علاوه دهستان موگویی از اصفهان منتزع شده و به این استان ملحق شد.

وی با بیان اینکه در سال 72 در زمان ریاست جمهوری وقت نقشه‌ها و خطوط مرزی استان، شهرستان، بخش و دهستان در هیأت دولت وقت مصوب و به استان‌ها ابلاغ شد، افزود: بعضا دیده می‌شود برخی از نقشه‌های جعلی یا نقشه‌های این استان که مربوط به قبل از سال 72 هستند منتشر و گفته می‌شود قرار است مرزهای استان تغییر کند.

مرزهای تقسیماتی هویت استان است

مردانی تاکید کرد: این اطمینان خاطر به تک‌تک اهالی چهارمحال و بختیاری داده می‌شود که از سال 72 تا 98 نه‌تنها مرزی به ضرر این استان در وزارت کشور و هیأت دولت تصویب نشده بلکه مرزهای استان در بخش‌های مثل شهرستان بن، لردگان در محل روستای طلایه و کوه شوروم، شهرستان اردل در محل سد کارون 4 مرزها فراتر از سال 72 شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنیم مرزهای تقسیماتی، هویت استان است و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی، مجموعه اداره‌کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و فرمانداران این اعتماد را به مردم استان می‌دهند که هیچ مرزی تغییر پیدا نکرده که به ضرر استان باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص تقسمات مرزی برخی به نقشه‌های قدیمی در آرشیو استناد می‌کنند یا اینکه برخی قصد شیطنت داشته و با نیت‌های خاص سعی در جوسازی دارند.

چهارمحال و بختیاری در منطقه موگویی هم‌مرز با استان لرستان است

مردانی تصریح کرد: در دهستان موگویی همه مرزهایی که در سال 72 تصویب و ابلاغ شده است رعایت می‌شود هیچ نقطه از این منطقه منتزع نشده که به استان‌های همجوار ملحق شود، با صراحت اعلام می‌کنیم در محدوده دهستان موگویی هیچ تغییری صورت نگرفته است، چهارمحال و بختیاری هم مرز با استان لرستان است و رودخانه لیرو مرز بین دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ با شهرستان الیگودرز لرستان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ملاک در بحث تقسیمات مرزهای جغرافیایی و متولی این موضوع دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور است، گفت: چرا آن‌هایی که قصد جوسازی دارند به سایت وزارت کشور مراجعه نمی‌کنند تا نقشه بارگذاری شده در این سایت را مرجع اطلاع‌رسانی خود قرار دهند.

بارگزاری نقشه‌های جعلی و آرشیوی در سایت‌ها پیگیری می‌شود

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مرجع پارتوگرافی کشور با نام صحاب نیز نقشه‌ای از ایران را در خروجی خود بارگزاری کرده که مؤید مرزهای سال 72 و همسایگی چهارمحال و بختیاری با لرستان است، افزود: اگر در سایتی نقشه جعلی یا نقشه‌های مربوط به قبل از سال 72 بارگزاری شده است مراتب به مجموعه سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اطلاع داده شود تا جهت تغییر آن با نقشه‌های جدید اقدام شود.

بهره‌برداری انتخاباتی از موضوع مرزهای استان

مردانی با تاکید بر اینکه از این به بعد کشور وارد فاز انتخابات می‌شود و شاید عده‌ای بخواهند از موضوع شایعه تغییرات مرزی بهره‌برداری انتخاباتی داشته باشند، ادامه داد: حساسیت ویژه مردم چهارمحال و بختیاری درخصوص مرزهای استان جای تقدیر دارد و این اطمینان به آن‌ها داده می‌شود که هیچ تغییری در مرزهای این استان رخ نداده و نخواهد داد.

سهراب بنی‌طالبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: وضعیت تقسیمات کشوری چهارمحال و بختیاری و اشکالاتی که در نقشه‌هایی که بعضاً در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود وجود دارد؛ مربوط به مناطقی است که طی سنوات گذشته به این استان الحاق شده‌اند.

انتشار نقشه‌هایی در فضای مجازی بر اساس اطلاعات سال‌های گذشته

رئیس گروه تقسیمات کشوری دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری حوزه سیاسی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برخی مراجع که اقدام به انتشار نقشه در فضای مجازی می‌کنند به اسناد و نقشه‌های فرعی که مربوط به سال‌های گذشته است رجوع می‌کنند، افزود: این کار عکس‌العمل و حساسیت مردم را به‌دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برای اصلاح نقشه‌های قدیمی چهارمحال و بختیاری از مراجع ذی‌صلاح پیگیری شده و بخش اعظمی از این مشکل برطرف شده است، ادامه داد: به‌هرحال فضای مجازی یک شبکه گسترده از اطلاعات است که منابع متنوعی از ادوار زمانی مختلف را در خود نگه می‌دارد که بعضاً برخی نادانسته و بدون توجه به زمان از آن‌ها استفاده می‌کند.

بنی‌طالبی تأکید کرد: منابع اطلاعاتی به‌روز از وضعیت نقشه‌های جغرافیایی چهارمحال و بختیاری در کانال‌های ارتباطی مربوطه قرار می‌گیرد که بهره‌برداران می‌توانند به این منابع جدید رجوع کنند.

هر تغییری در تقسیمات جغرافیایی استان‌ها باید به تأیید هیأت وزیران برسد

رئیس گروه تقسیمات کشوری دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری حوزه سیاسی استانداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: البته اینکه استان‌های لرستان و اصفهان نسبت به منطقه سرآقاسید حساسیت دارند که یکی از دلایل این حساسیت‌ها منابع عظیم آبی موجود در منطقه است بر کسی پوشیده نیست.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد بعضاً عده‌ای در فضاهای مختلف از منابع تاریخ‌مصرف گذشته استفاده می‌کنند وگرنه هر تغییری که قرار است در محدوده استان‌ها چه داخل و چه بین استانی صورت گیرد یک مسیر قانونی دارد که نهایتاً باید به تصویب هیأت دولت برسد.

بنی‌طالبی با اشاره به اینکه طی مسیر قانونی برای تغییر در مختصات جغرافیایی استان‌ها مسیری سخت، پیچیده و با در نظر گرفتن همه جوانب است، تصریح کرد: در محدوده‌ای مثل زاینده‌رود در بخش‌هایی که مغایرت‌های مرزی دیده می‌شود، دائماً با استان‌های هم‌جوار مکاتبه صورت می‌گیرد تا جهت رفع مغایرت‌ها و به‌روزرسانی نقشه‌ها متناسب با قانون اقدام کنند.

جدا شدن بخشی از چهارمحال و بختیاری برداشت مردم از اطلاعات تاریخ‌مصرف گذشته فضای مجازی است

رئیس گروه تقسیمات کشوری دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری حوزه سیاسی استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: امکان اینکه بخواهد بخشی از استان جدا شود وجود ندارد و این مسائلی است که برگرفته از اطلاعات نادرست و قدیمی در فضای مجازی و برداشت مردم است.

وی با بیان اینکه نقشه‌های مصوب کشوری در واقع نقشه پوششی یک‌دویست و پنجاه هزارم است، یادآور شد: این نقشه‌ها در سال 72 به تصویب هیأت وزیران رسید و یک نقشه غیر تفضیلی به شمار می‌رود، به دنبال این نقشه، نقشه‌هایی با مقیاس‌های یک‌پنجاه هزارم و یک‌بیست و پنج هزارم و حتی یک‌ده هزارم نیز در فضای دیجیتالی یا رقومی تهیه شدند.

بنی‌طالبی با تأکید بر اینکه وجود هرگونه مغایرت در نقشه‌های جغرافیایی با امکانات پیشرفته امروزی به‌راحتی مشخص می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر حدودات ثبتی روستاها، مزارع و... همگی مشخص است.

اجرای طرح کشوری شناسایی و اصلاح مغایرت‌های مرزی

رئیس گروه تقسیمات کشوری دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری حوزه سیاسی استانداری چهارمحال و بختیاری به طرح کشوری شناسایی و اصلاح مغایرت‌های مرزی اشاره و تأکید کرد: این طرح در چند سطح بین استانی، بین شهرستانی، بین بخشی و بین روستایی برای دو دست مغایرت داخلی و خارجی اجرا می‌شود که برای هر کدام شیوه‌نامه و دستورالعمل مشخصی از سوی وزارت کشور تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری با همکاری دستگاه‌هایی همچون اداره‌کل ثبت‌اسناد، جهاد کشاورزی و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نقشه‌ای تحت عنوان نقشه مالکیت تولید شده است، این نقشه به‌واسطه اینکه رقومی است قابلیت انطباق بر نقشه‌های تقسیماتی را دارد و بر اساس میزان انحراف مرزها از حدودات ثبتی و عرضی فراهم شده است.

بنی‌طالبی با اشاره به اینکه نقشه مالکیت که مطالعات آن در چهارمحال و بختیاری در دست تهیه است انحرافات کوچک حدودات ثبتی، عرضی و مرزی داخلی و خارجی را در برمی‌گیرد، افزود: این انحرافات بعد از آنکه اسناد آن کامل شد طی دستورالعمل وزارت کشور با تعاملات بین استانی رفع می‌شود.

مجموعه تقسیمات کشوری کلیه تحرکات مرزی استان‌ها را رصد می‌کند

رئیس گروه تقسیمات کشوری دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری حوزه سیاسی استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مجموعه‌ای تحت عنوان تقسیمات کشوری در هر استانی فعال است و کلیه تحرکات مرزی را رصد می‌کند، بررسی‌های میدانی از مرزهای استان صورت می‌گیرد و این کار در هیچ فصلی تعطیل‌بردار نیست.

حفظ مرزهای سرزمینی در مقیاس استانی مهم و حیاتی است

وی در انتها تأکید کرد: در جریان حساسیت‌های به‌جای مردم چهارمحال و بختیاری در خصوص تقسیمات جغرافیایی استان هستیم، اگرچه همگی تابعی از کشور ایران هستیم اما حفظ مرزهای سرزمینی در مقیاس استانی برای مسؤولان استان بسیار مهم و حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، با توجه به قول‌ها و تاکیدات مقامات استانی در چهارمحال و بختیاری مبنی بر عدم تغییر حتی یک متر از مرزهای این استان، این اطمینان به شهروندان داده شد که هیچ تغییری در هیچ کدام از مرزهای این استان ایجاد نشده است.

شهروندان نیز به جای اینکه خود را درگیر شایعات فضای مجازی که بعضا با نیات خاص منتشر می‌شوند هر جایی که نقشه‌ای جعلی یا آرشیوی روی سایت سازمان، اداره یا نهادی دیدند مراتب را به مجموعه سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری اطلاع دهند.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری دو نمونه از نقشه‌های جعلی یا قدیمی که روی دو سایت معتبر بارگزاری شده است را معرفی می‌کند و امید است با توجه به قول مساعد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری این دو مورد مکاتبه و نقشه‌های به‌روز جایگزین آن شوند.

ابتدا سایت معاونت‌های ریاست جمهوری است که در نقشه بارگزاری شده روی آن مرز بین استان چهارمحال و بختیاری و لرستان جدا شده است.

دیگری سایت دادگستری چهارمحال و بختیاری است که نقشه‌ای جعلی یا قدیمی از کشور روی آن بارگزار شده و در آن شمال استان چهارمحال و بختیاری منتزع و به استان اصفهان ملحق شده است.

انتظار می‌رود معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و مجموعه اداره‌کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری با توجه به قول مساعدی که مطرح کردند در خصوص این دو نقشه اقدامات لازم جهت اصلاح آن‌ها را انجام دهند.

خبرگزاری فارس نتیجه تغییرات صورت گرفته را به مخاطبان اعلام خواهد کرد.

گزارش از سمیه نظری‌زاده

انتهای پیام/68020/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول